پلمپ دفاتر

همه ی شرکتها و موسسات که به ثبت رسیده اند . مشمول قوانین مالیاتی می شوند  و باید هر ساله از سازمان امور مالیاتی دفاتر قانونی خود را دریافت کنند.

باید در دفاتر قانونی (پلمپ دفاتر) کلیه فعالیت های مالی شرکت به ترتیب تاریخ وقوع آنها درج شود.

* تحریر در دفاتر قانونی خوانا ، بدون خط خوردگی و لاک گرفتگی و تراشیدگی باشد.

* دفاتر قانونی در انتهای سال مالی زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی باید به صورت پلمپ شده به دارایی تحویل شود.

*  شرکت هایی که فعالیت ندارند نیز ملزم به دریافت دفاتر قانونی می باشند و باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت خالی به اداره دارایی تحویل دهند .

مدارک لازم برای اخذ دفاتر پلمپ :

1. کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضای هیئت مدیره

2. کپی روزنامه رسمی تاسیس

3.کپی روزنامه آخرین تغییرات

4.مهر شرکت

نکات ذیل درخصوص پلمب دفاتر در سال مالی جدید مد نظر قرار گیرد :

• حتی المقدور در ابتدای هر سال جهت دفاتر قانونی سال مالی بعد اقدام گردد.
• با توجه به اینکه اثرات حقوقی تحریر دفاتر به تاریخ ما بعد از پایان عملیات پلمب بر می گردد لذا امکان پلمب به تاریخ های گذشته میسر نمی باشد.
• آئین نامه ماده 95 قانون مالیات های مستقیم درخصوص نحوه تحریر دفاتر و چگونگی حفظ و نگهداری آنها و تکالیف مربوطه پیش بینی گردیده لذا توصیه می شود مراتب آن به دقت مطالعه شود.
• هر شخصیت حقیقی و حقوقی امکان پلمب دفاتر به دفعات را در هر سال مالی با رعایت آئین نامه ماده 95 ق.م.م دارد با این توضیح که تعداد جلد پلمب شده به سازمان امور مالیاتی اطلاع داده شده و مراتب آن روی برچسب الصاقی دفاتر منعکس می گردد و تاریخ تحریر تراکنش های مالی اشخاص    می بایست با تاریخ پلمب دفاتر مذکور همخوانی داشته باشد.
• انجام امور پلمب دفاتر پس از ثبت درخواست الکترونیکی در سامانه جامع ثبت شرکتها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صرفا از طریق مرکز استان واحد ثبتی شخصیت حقوقی یا حقیقی مربوطه با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی آن استان صورت می گیرد.
• با توجه به اینکه پس از پایان عملیات پلمب، دفاتر مذکور از طریق شرکت پست به آخرین آدرس اقامتگاه قانونی شخصیت حقوقی ارسال می گردد لذا مقتضی است که نسبت به بروز رسانی آدرس مذکور از طریق ارائه صورتجلسه متناسب اقدام گردد بدیهی است فراخوانی آدرس ثبت شده از سامانه جامع ثبت شرکتها مبنای آدرس ارسالی دفاتر پلمب شده خواهد بود.
• با توجه به تکالیف قانونی مقرر در قانون مالیات های مستقیم اطلاعات پلمب دفاتر کلیه اشخاص(حقیقی و حقوقی) از طریق ارتباط الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد.
• درخصوص اشخاص حقوقی جدیدالتاسیس متقاضیان می بایست بلافاصله جهت سال مالی جاری و سال مالی بعد خود درخواست پلمب دفاتر را بصورت الکترونیکی تکمیل نمایند.بدیهی است هرگونه مسئولیت عدم پلمب دفاتر طبق قانون با مدیران آنها خواهد بود.